tisdag 15 december 2009

Man är vad man bär. Eller?

Jag blir lite grann mörkrädd när jag läser det här på Aftonbladet. En liten pojke vill vara Lucia på dagis. Förskolepersonalen tycker att han ska få vara det, föräldrarna tycker inte det. Man får rösta som läsare om vem man tycker ska få bestämma. Och jag är medveten om att det på intet sätt är nåt statistiskt säkerställt resultat, men var ändå på nåt sätt barnsligt övertygad om att det skulle vara en hejdundrande majoritet som röstade för att barnet självklart ska få bestämma vad han vill klä ut sig till på Lucia. Men över 20% menar att det ska föräldrarna bestämma. Hallå: han KLÄR UT SIG till Lucia, han BLIR inte Lucia. Liksom inte heller flickorna blir ett medelhavshelgon med utstuckna ögon, blir han inte heller en tjej.

För övrigt klagade Ia häromdagen. På förskolan har de tydligen haft en jagstärkande övning på samlingen som går ut på att alla ska säga något vart och ett av barnen är bra på. Ia muttrade "nån sa att jag var bra på att leka med bilar". "Är du inte det då?" "Jag VILL inte vara bra på att leka med bilar"

Vi penetrerade inte ämnet ytterligare. Men jag undrar lite var det där kom ifrån. Hon var också bra på att cykla på farliga cyklar och att sjunga, vilket hon godtog.

2 kommentarer:

Den förvånade pappan sa...

Du har större tilltro till befolkningen än jag har. Jag trodde fler skulle tycka att förskolan gjort fel och att föräldrarna hade rätt att tvinga pojken att bli stjärngosse eller tomte...

Den förvånade pappan sa...

Här kan du läsa en smart kommentar i ämnet. (Observera att ordet "smart" användes ironiskt i detta sammanhang)

http://ulfthalin.blogspot.com/2009/12/pojkar-ar-pojkar-och-gardell-ar-gardell.html

Jag blir så trött på puckon, men som den pessimistiska cyniker jag är börjar jag så smått inse att den genomsnittliga intelligensen hos världens befolkning är tragiskt låg.