tisdag 2 mars 2010

Björklund= populism

Skolminister Björklund vill ha mer matte och mindre lek. Sveriges skola ska stramas upp och lära ut mer nytta och mindre trams. Detta stavas P-O-P-U-L-I-S-M. För vem skriver inte under på det? KLart ungarna ska förkovras i skolan. Vad gör de annars där? Här ska Sveriges framtid fostras med inlärning och disciplin.

Jag JAG skriver inte under på det. Vi ska tillbaka till den gamla hederliga skolan som den var på pappas tid. Och hur var det då på pappas tid? Ungar LEKTE. Ity leken är det absolut bästa inläningssättet för små barn. Och kanske även för oss andra? Lek ökar kreativiteten och ökad kreaivitet ger: just det, en fungerande och flexibel inlärningsförmåga. Vist behöver vi ämneskunskap men för att kunna använda den kunskapen krävs ett öppet sinne. Jag jobbar med barn som har svårt att lära sig saker, och barn som inte kan leka. Gissa vilka som har det absolut svårast?

1 kommentar:

Den förvånade pappan sa...

Att Björklund är en skam för alliansen håller jag med om. Det betyder dock inte att den tidigare skolpolitiken varit speciellt lyckad heller måste jag nog säga...

Naturligtvis ska barn få leka, men samtidigt måste väl lärarna på något sätt få lite mer makt i klassrummen? Dock funkar sannolikt inte Björklunds militär-skola i praktiken...

Det är jobbigt att lyssna på Björklunds idiotiska arguemntation. Han borde ju faktiskt lyssna lite på sakkunniga. Men det är väl inte politikers styrkor, politiker tycker saker oberoende av vad fakta och forskning säger. Och Björklund är ett av de värsta exempelt på en sådan politiker...