söndag 21 mars 2010

Det hade man aldrig kunnat tro

Att jag och Linda Skugge skulle komma överens. Hon och jag brukar inte göra det nämligen. Jag har alltid haft svårt för att se hennes värderingar genom hennes jargong. Men här stter hon fingret på nåt jag också tänkt på. Det märkliga i att motsatsen till att tycka att pengar är det enda viktiga verkar vara att mena att pengar inte är viktigt alls. För det är endast vi som har som kan driva den tesen. En person som inte äger ett korvöre, inte kan försörja sig och inte ser en framtid för sina barn skulle nog hävda motsatsen. Visst är det viktigast att få vara frisk. Men är du fattig, är du också sjukare än den som har pengar. Och visst är det viktigt att förverkliga sig sälv. Men också enklare när du har en trygg bas att stå på först. Jag kommer att lära mina barn att de inte blir lyckliga av pengar, men att de samtidigt kommer få det svårt om de inte är ekonomiskt självförsörjande. För jag kommer inte betala deras konstprojekt. Sorry.

Inga kommentarer: