torsdag 23 april 2009

Försöker bli kompis med SVANTE


Håller på att lära mig ett nytt test för bedömning av artikulation. Det gamla hederliga FONEMtestet (fonem=språkljud) har gått i graven och istället ska jag börja använda SVANTE (Svenskt Artikulations- och Nasalitetstest). FONEMtestet var ett stort antal svartvita (och uråldriga) bilder och EN blankett för transkription och analys. Svante består av en manual på 93 sidor som enligt Pedagogisk Design med fördel kan
användas även som en handbok eller lärobok om man vill. Många matnyttiga referenser kan dessutom locka till mer läsning i ämnet
(Nä, sorry, det gör det inte.) Istället för en blankett finns detta: Arbetsblad 1: målord i isolerade ord, Arbetsblad 2 Konsonantförbindelser med S, Svante- fonemöversikt, Svante- processanalys, Testblankett på 7 sidor.

Jajaja, jag förstår att jag kan få ut så mycket mer av det här testet (det kostar också4 gånger så mycket). Men behövde man göra det så krångligt?

Nåväl, jag får bita i det sura äpplet och damma av mina transkriptionskunskaper, samt lära mig att läsa facklitteratur igen. Fast solen skiner.

Inga kommentarer: