måndag 7 september 2009

Barnens Behov i Centrum

Age ska på astma/allergiuppföljning i morgon och det blir en rätt långdragen historia med pricktest och grejer. Jag sa när jag hämtade på dagis att barnen äter frukost hemma, jag lämnar av Ia vid klockan halv nio och Age återlämnas i tid till lunch. Skulle sen iväg när en av pedagogerna kommer och säger:

- Fast Ia får inte vara här hörde jag precis

- Ursäkta?!

- Nej alltså Majsan och Nisses föräldrar fick ta med alla syskon när de skulle till läkaren.

- Och varför då om jag får fråga?

- Ja, alltså, du är ju ledig. Och då får barnen inte vara här.

- ????!!!!

I Karlskoga kommun ska man enligt uppgift jobba enligt Barnens Behov I Centrum. Ja det är verkligen Ias behov att sitta i ett väntrum och sen få se sin lillebror bli stucken i armen. Precis som Majsans pappa säkert tyckte det var absolut fantastiskt att samtidigt som Majsan grät och inte ville undersökas, jaga lillebror 15 månader runt i rummet. Jag skulle också ha tyckt det hade varit en riktig familjehappening om Ia varit med under Ages öronoperation. Vad mysigt vi hade haft det allihop på uppvaket. Idag hade sjukgymnasten bassänggrupp med fyra funktionshindrade barn. Tänk vad härligt att slänga i en sådär fem-sex normalrörliga syskon i samma lilla rehabbassäng. För att inte tala om att språktesta en lättstörd autistisk person ihop med ett par stimmiga pratsamma bröder. Och vem har inte drömt om att ta med barnen till gynekologen? Tandläkaren? (Vängka Age schluka! Gö ingke shåå!)Eller varför inte till familjeterapeuten? Och vilken fröjd att ha vaccinationstid på sitt arbete i Kristinehamn och behöva åka 25 minuter och hämta på dagis, åka 25 minuter tillbaka, vaccinera sig, och sen göra om resan igen i omvänd riktining.

ALLVARLIGT TALAT!!!!!

Sen har förskolefröken den goda smaken att namnge ett föräldrapar (undrar vilka hon pratar om mig med?) som faktiskt hade åkt BÅDA två med lillebror bara för att ta en spruta

- Och då kan man faktiskt tycka att syskonet inte ska vara på dagis

Jaha. Varför då? För att föräldrarna misshagar personalen? Ty barnet skola betala tusenfalt för varje snedsteg som deras fader och framför allt deras moder tar. Ehuru så säger skriften "kommunala regler för att misstänkliggöra och sätta dit föräldrar"

Efter jag sagt ungefär detta (fast inte så välformulerat och med starkare röst) frågade jag om vem som bestämt detta och hennes telefonnummer.

- Eeeeh, fast jag kan ringa

Säger personalen. Ringer och meddelar sen att Ia visst få vara på dagis i morgon. Och tror kanske inte att jag inte kommer gå till botten med detta. Men jag vill veta: är det personalen som tänjer lite på rekommendationerna för att få bestämma? Är det förskolechefen som drabbats av sinnesförvirring pga maktmissbruk? Är det politikerna som teoretiskt sett tycker att detta är rätt och riktigt och sätter Barnens Behov I Centrum? Det vill jag veta. För jag misstänker att jag visserligen får som jag vill men inte för att jag anses ha rätt utan för att jag är arg och vältalig. Och så gäller vissa regler för den familj som är välfungerande och stark, och andra regler för föräldrar som inte kan tala för sig. Och sånt gör mig så jävla galen. Pardon my french.

Nä. Jag tycker inte man ska ta med sig en unge på semester och lämna den andra på dagis. Jag kan faktiskt tycka att man skulle kunna få ta en semesterdag och åka på spa själv utan barn för att överleva hösten och slippa vara sjukskriven. Utan att behöva använda mormor som barnvakt. Kanske kan det helt enkelt också vara att sätta Barnens Behov I Centrum. Men jag kan förstå varför jag inte får det. Det här däremot är BAROCKT.

Och ta mig tusan om inte jag och Age ska ta oss en liten fika i morgon, bara vi två.

3 kommentarer:

Den förvånande pappan sa...

Vissa saker fungerar bra i teorin och inte fullt lika bra i praktiken. Därför är det synd att politiker med väldigt få undantag har någon koll på verkligheten.

Sverige har Europas lägst utbildade politiker. Tragik.

Karinko sa...

Och inte lär vi få bättre politiker med det usla politikerklimat som råder. En ond cirkel. Jag tycker att det ska vara ett statusjobb att vara politiker, också på kommunal nivå. Hur ska det annars kunna bli bra?

Linda sa...

Heja dig, heja dig! Vilken byråkratisoppa. Ta en lång fika, vet ja, en i stil med de på det gröna fiket i den kymriska obygden.