tisdag 24 november 2009

Det hade man aldrig kunnat tro

Min make lyssnar inte bara på P1, han prenumererar på Råd&Rön också. Där är en mamma höggradigt upprörd för att hennes trehjuliga barnvagn vält, med en bebis i och en påhängd treåring bakpå. Allt gick bra, tack och lov. HUR kunde detta hända mig, frågar sig vän av ordning. Indignerad mamma, indignerad artikel. Jag känner ett stort jaha växa inombords. Det är fem år sen jag köpte barnvagn för första gången och jag minns att jag redan då ganska tydligt blev varse att lätta, moderna, snygga TREhjuliga vagnar inte är lika stadiga som fyrhjuliga vagnar. No shit Sherlock. Man kan också tänka sig att det är ganska logiskt att vagnhelvetet välter lättare om man applicerar en ståbräda och hoppande storebror bakpå. Ett, litet, hjul fram, fyra hjul (med ståbrädan) och tungt barn baktill. Fysikens lagar mina vänner.

Köp En Annan Slags Vagn.

3 kommentarer:

Den förvånade pappan sa...

Jag gillar dock de trehjuliga vagnarna, de är oerhört smidiga att köra runt med i trånga utrymmen.

Dock behöver man inte vara Einstein för att förstå att de kan välta lättare.

Karinko sa...

Ja jag kan absolut förstå att det är bra i en storstad när det ska åkas spårvagn och grejer. Men det jag reagerade på är just det där att en del inte verkar ha reflekterat över (eller lyssnat på informationen om) att de faktiskt inte är lika säkra som otympligare barnvagnar. Vi hade f-ö en "osäkrare" syskonvagn, om än inte trehjulig. Man vill ju gärna komma in genom lägenhetsdörren liksom...

Den förvånade pappan sa...

Jag förstod vad du menade, jag ville bara påpeka trehjulingarnas fördel också! :-)