måndag 30 november 2009

Läskiga Carola


Jag är sjuk.IGEN. En vecka som frisk är kanske bättre än inget. Tittar på gamla Skavlan-avsnitt och där sitter bland annat Carola och glittrar. Hon skrämmer mig verkligen. Och jag gillar inte hennes röst. Den är vacker. Hon kan sjunga högt. Men hon sjunger med frikyrkodarr. Jag känner många som är frikyrkliga och de flesta av dem kan prata och sjunga UTAN frikyrkodarr. Så det borde funka för Carola också. Sen irriterar det mig att hon verkar så god och blid och helig och jag känner inte att det bottnar.

En gång i tiden bodde vi på landet, innan Ia var född och när hon var bebis. Vi bodde i ett underbart parhus från tidigt 1800-tal som var varsamt renoverat med ett lantkök to die for (nej det finns ingen svensk översättning som duger). I herrgården mittemot bodde storbonden och hans snorkiga fru, bredvid en pingstpastor. På gården bredvid anordnas varje midsommar Sveriges största tältmöte; Torpkonferensen. 15000 kristna på ett gärde. Årets happening när man bor på landet: gångavstånd till tacobuffé och handelsbod med frukostvaror. Jag gick hemma med Ia nån dag innan midsommar och skulle gå ner och lägga i en tvätt när det knackar på dörren. Jag öppnar och utanför står Carola. Jag hälsar alltid när nån ringer på, även om vederbörande går fel. Kanske allrahelst när man bor på ett ställe där folk inte i allmänhet kvistar förbi.

- Hej, säger jag till Carola

I det är läget skulle nog jag, om jag vore Carola, kanske säga:

- Hej, ursäkta mig, jag måste ha ringt på fel dörr

Istället tittar hon på mig och min tjocka bebis, uppifrån och ner, säger ingenting, vänder på klacken och går. In till pingstpastorn (som är kvinna och fullkomligt respektabel så ingen behöver ringa Se och Hör). Ingen dödssynd, men det bättrade inte på min bistra attityd gentemot denna nationalsymbol.

Ja se det var en historia det.

5 kommentarer:

Den förvånade pappan sa...

Personligen tror jag att Carola saknar radar för någon annan än sig själv...och möjligtvis gud också. Och kanske Christer Björkman. Så är jag förvånad över hennes otrevlighet, knappast...

Det finns ett antal personer som jag mår fysiskt illa av att se eller höra. På den listan ligger Carola väldigt högt, andra på lista är bland andra kungen (hela kungahuset, fast med kungen), Mona Sahlin, Jan Björklund, Gudrun Schyman, Lars Ohly och Louise Hallin. Det finns fler i och för sig...

Llinda sa...

Nähä??! Barndomsidolen med stort B och jag har alltså stått vid samma ytterdörr - om än med några års mellanrum! Vilken Jag mötte (inte) Lassie-grej! Turligt nog blev ju jag insläppt iaf.

Ale sa...

Karin, vad skönt att se någon sätta ord på det jag också alltid kännt genemot denna kvinna. Jag tycker på något sätt att hon sjunger bra, men invändningarna är ändå precis som du beskrev dem och därför sjunger hon nog inte så bra egentligen. När jag hör henne prata måste jag nästan stänga av för hon låter som en andlös liten flicka.

Karinko sa...

Speciellt idag skulle jag kunna smälla till den som dristar sig till att sätta på nån vidrig julskiva med Carola.

Anders Hesselbom sa...

Vi har exakt samma syn på Carola, både som person och som sångerska. Det känns mindre ensamt nu. ;-)