söndag 21 juni 2009

Föräldratalibanism

Som jag just skrev på fejjan: osannolikt nice midsommarhelg. Vänner som vi träffar alldeles för sällan, utomhusjacuzzi, välartade barn, ljuvlig femveckorsbebis som luktade femveckorsbebis.

Olika vänner betyder olika slags samtal. Med B och E är aldrig vansinnet långt borta vilket är oerhört underhållande. Ity E är på den berömda smällen fick vi luttrade föräldrar komma med topp tio råd. Vi kom aldrig så långt så listan kommer här:

1. Ta föräldratalibanerna med en nypa salt. De må hävda att det är deras väg eller motorvägen men det stämmer ta mig fasen inte.

2. Ta BVCtalibanerna med en nypa salt. En del BVCtanter lever efter en egen slags vetenskap som inte på något vis behöver innebära att det finns något som helst fog för deras tvärsäkerhet.

3. Det du känner är aldrig fel. Det kan vara obekvämt att uttröttat råka tänka att ungen borde kastas ut med återvinningen. Men det är inte fel. Du är bara trött. Barnet kommer inte hittas med morotsblast i håret. Försök hitta nån vänlig själ som kan ha barnet på axeln en stund medan du går ett varv runt kvarteret.

4. Dela på bördorna. Det behöver inte vara kadaverjämställt i övrigt, men när det gäller sömn och bebisar är jag ändå benägen att hävda att alla parter tjänar på att båda föräldrar har nån slags rimlig vilotid. Jag mådde bra av att pappan rätt snart tog över nån period på natten, för att öka avståndet mellan nattamningarna.

5. Köp en vagn som går in genom dörren

6. Köp en babysitter

7. Skit i barnmatstalibanerna: om ungen kväljer av potatispurén: trumfa med päronpuré. Mat ska vara kul.

8. Rutiner må vara tråkigt, men funkar bra.

9. Använd tecken!

10. Bry er bara om goda råd som ni gillar, och skit i dom andra.

1 kommentar:

Dilemma sa...

Aha! Idag 110102 hittade jag råden, A är snart 13månader och jag får nog säga att vi följt de allra flesta råden, alltså bara dem vi gillat!