lördag 6 juni 2009

Rösta!

Lyssnade lite löst på P1, eller möjligen var det P3, när vi åkte hem i bilen nu ikväll: Det handlade om de olika partigrupperna i EU, och då särskilt om den grupp som innehåller danskt folkparti, några fascister från Italien, det där holländska partiet vaddetnuheter, ett ungerskt parti som typ "Attack" som vill förfölja romer och fördriva dem från landet. Det är i den gruppen som Sverigedemokraterna hamnar om de får tillräckligt många röster i morgon. Ju fler röster den gruppen får, desto större inflytande får de. Och det är klart: om du är mot att flyktingar ska få asyl i EU-länder, om du är emot att en kvinna ska få ansluta sig till sina barn eller sin man, om du tycker det är rimligt att papparslösa flyktingar ska stämmas på hundratusentals kronor för att de befinner sig illegalt i ett land, då är det här bra nyheter. I annat fall är det din förbannade plikt att lyfta på arslet och masa dig iväg till vallokalen i morgon. Vad du röstar på lägger jag mig inte i, bara det inte är nåt nationalistiskt alternativ. Att hålla den här främlingsfientliga, fascistiska gruppen från att få majoritet i såna här frågor, kanske kan få dig att bortse från att du tycker att EU är ett skit-påfund. Så vad säger du: in, or out?

1 kommentar:

Gekko sa...

Jag säger mest att jag är sur för att jag inte får rösta! Och iövrigt håller jag förstås med dig!

En helt annan fråga, stämmer de tidpunkterna som dina inlägg publiceras? Vet du hur du ställer in tidszon?