tisdag 2 juni 2009

Vad fastnar?

Två dagars kommunikationskonferens. Vad är det som fastnar tro? Mycket är bra, men ändå rinner det av som vore jag en teflonpanna. Nu är jag en sån gammal hab.räv så det mest är inte helt nytt, men man får ändå ett annat perspektiv på saker och ting när man hör nån annans ord. Här lite lösryckt:

- Om man lever här och nu, gäller det att här är underbart och nu är skönt

- En person kan inte ha en kommunikationsstörning. Kommunikation uppstår i samspelet mellan minst två personer, så även kommunikationsstörningen. Därför måste åtgärderna riktas inte bra mot den med ett funktionshinder utan också mot omgivningen.

- En allmän sanning är att barn med autismspektrumstörning har svårigheter att imitera. En forskning visar att det inte alls är sant: när det gäller omedveten imitation, sånt som händer i samspel (vi gäspar samtidigt, ändrar vårt kroppsspråk utifrån hur den andre rör sig, anpassar röstläge...), fanns ingen skillnad mellan den studerade gruppen jämfört med två kontrollgrupper, en med barn med Downs Syndrom, en med typiskt utvecklade barn. Det personer med autism har svårigheter med är en kognitivt krävande form av imitation som man möter i en tränings- eller testsituation. När barnet ska förstå att det som förväntas är att imitera det den andra personen gör. Fast det inte finns ett tydligt syfte med det. I forskning visades också hur barn blev mer personorienterade efter att omgivningen systematiskt speglat/imiterat deras lek, vilket gjorde dem uppmärksamma på det viktiga: jag gjorde något som fick dig att göra något! Coolt!

- Den viktigaste faktorn för att få det svåra att fungera som heter AKK (Alternativ och Kompletterande Kommunikation dvs bilder, tecken, pratapparater osv), är barnets ihärdighet och ovilja att ge upp sina kommunikationsförsök även om de ofta misslyckades. Många av våra RH-barn ger upp och blir passiva. Väntar på att någon ska fråga och instruera. Cynthia Cress menar att vi måste lära barnen att bli sina egna advokater när det gäller AKK. Att ge barnen goda möjligheter att lyckas, ofta! För att de ska känna att det lönar sig att försöka, även om det ofta misslyckas.

- Cynthia Cress visade många videoklipp på många barn med grava motoriska och kognitiva nedsättningar där hon jobbade med AKK. Det är fel att ett barn måste kunna olika saker för att få möjlighet till en utveckling av sin kommunikation

- Det viktigaste är ett noggrann analys av hur det enskilda barnet kommunicerar. Föräldern vet att barnet är törstigt. Hur? Han "låter" med munnen. Kom då inte bara med vatten, utan tala om för barnet varför det dyker upp något drickbart. "Du gjorde såhär *smack*, jag förstår att du är törstig". Lär barnet att koppla det det gör, med det som händer. Gör de omedvetna signalerna medvetna.

Det är så stort och svårt. Man måste bryta ner det i mindre bitar. Se barnets befintliga sätt att kommunicera: alla gör det! Kanske på ovanliga sätt, men alla gör det!

Inga kommentarer: