onsdag 21 oktober 2009

Jag jag jag jag- igen

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: många vaccinationer är först och främst en solidaritetshandling gentemot andra. Mässling är inte så farligt- för de flesta, inte Röda Hund heller, men släpps de sjukdomarna lösa orsakar de ändå oändlig skada, t ex på ofödda foster. Jag tillhör ingen riskgrupp och jag är inte särskilt rädd för att bli sjuk men det ska inte bara vara ens eget navelskåderi som avgör om man ska vaccinera sig eller inte. Hade mina barns kusin fått svininfluensa under sin cancerbehandling hade hon dött. Hennes syster fick t ex vaccinera sig mot vattkoppor som inte är farligt alls- för de flesta.

Jag tror för övrigt inte heller att läkemedelsindustrin är så vidare intresserad av att en massa folk ska dö eller skadas p ga ett vaccin som de tagit fram. Jag kan tänka mig bättre reklam.

Du får göra som du vill förstås, det är ett fritt land tack och lov. Men det är inte bara ens egen ensak. Mitt handlande får konsekvenser för andra, så är det bara.

2 kommentarer:

Den förvånade pappan sa...

Personligen blir jag mycket skeptisk så fort det blir sådan här hysteri. Personligen tror jag att jag tillhör en riskgrupp, men är ändå osäker på hur jag ska göra.

Karinko sa...

Hade besök av en vän idag. Hon är allergisk mot bla konserveringsmedel och kan inte ta vaccinationen. Dessutom tål hon inget penicillin alls. Och är infektionskänslig. Hon bör förstås inte få nån flunsa alls. Jag har en annan vän som väntar på en transplantation och går på dialys. Hon bör inte heller bli sjuk. Min man har astma och drabbas i princip alltid av nedre luftvägsinfektioner när han blir rejält sjuk, även lunginflammation. Det är klart att jag helst inte vill smitta honom. Jag menar bara att man bör vara medveten om att det inte bara är ett val som påverkar mig, utan också andra. Och även om det är mitt eget val och jag måste utgå från mina egna förutsättningar så tycker jag att det vidare perspektivet bör finnas med.