måndag 30 maj 2011

Bollen är rund, Marta är Gud


Sexåringen spelar fotboll. Glatt och lekfullt ihop med en myllrande hop pojkar och, en handfull, flickor. Så är det ju, fortfarande, att det är halva Sveriges manliga pojkbefolkning som spelar fotboll och några tjejer. PRECIS som när jag var liten. Och det, mind you, är ganska länge sen. Varför har inget hänt? Läser Karlskoga-Kurirens sportsidor. Degerfors IFs A-lag, Degerfors-IFs B-lag, Strömtorps herrar (finns det ett damlag) åker på en svidande förlust, Ängebäck (vart ligger det?) har gjort nån slags värvning. KBs pojkar firar triumfer. Längst bak noteras att Rävåsens damer tagit sin femte seger för säsongen, men inte är nöjda med matchen spelmässigt. Likadant, om inte värre, ser det ut i Aftonbladets rosa bibel. Häromdagen fanns inte en enda kvinna, förutom en och annan skribent, med i hela tidningen.

När sexåringen frågar "är det inga vuxna tjejer som spelar fotboll" svarar jag "jo". Nästa fråga "varför är dom inte med i tidningen då?" är svårare att svara på. För jag vill inte svara: "för att sport är viktigare när det är män som utövar den. För att om du vill bli omskriven i sportbladet som tjej måste du vara världsbäst, medan du som man kan vara snäppet bättre än medioker. För att det anses vara tråkigt, okvinnligt och mesigt med damfotboll." Men vad ska jag svara istället? Ljuga? Hur då?

Klagar jag på detta får jag förmodligen svaret att det ser ut som det gör för att det är pojkar och män som läser sportsidor, det gör ju inte tjejer och kvinnor. Precis som flickor inte läser den nya fotbollstidningen från Egmont "könsrollscementerandet" Förlag. UNDRAR VARFÖR? Hur vågar bakåtsträvande sportreportrar skylla på tjejerna? Är det nån som är förvånad över att det är tjejerna som tröttnar på att spela?

Så Jävla Tröttsamt.

Inga kommentarer: