torsdag 22 januari 2009

Dagens ord:

Kategorisk

Kategorisk är ett spännande ord. Jag berömmer mig ofta om att vara en kännare av ord, men ganska ofta när jag tänker efter så kan jag inte riktigt definiera exakt vad ordet betyder. Jag kan definiera det för mig, men är det VERKLIGEN hela sanningen? "Hon är verkligen kategorisk i sina yttranden" Inte så positivt om ni frågar mig. Om ni frågar mig innebär det att personen i fråga alltid anser att A är A och aldrig kan dra det minsta åt B eller C. Kan vara ett bra drag inom retoriken förstås, men i verkliga livet? Jmf sidan hemmaföräldrar där man kategoriskt endast länkar till artiklar som visar på att förskolor är ett djävulens påfund.

2) om uttalande (påstående, svar, försäk­ran o. d.) l. mening l. beslut l. befallning l. för­bud o. d.: bestämd, avgjord l. avgörande, obe­tingad, ovillkorlig; tydlig (o. klar), oförtydbar; ss. adv. äv.: rent ut, utan omsvep, "kort o. godt"; äv, om person: bestämd (i sina uttalan­den o. d.), äv. övergående i bet.: (själv)säker, diktatorisk. Ett kategoriskt påstående, förbud. En kategorisk försäkran, befallning. Kategoriskt förklara att (osv.). Han vägrade kategoriskt att uttala sig om detta. Kategoriskt avvisa, för­döma, förneka ngt.
Att K: M:t behagade gifwa där till ett categoriskt swar. RARP 4: 196 (1649).
från saol


Samtidigt tycker jag att den gyllene regeln är ett schysst sätt att se på livet (ni vet: Allt det du vill att människorna ska...osv), och det bör väl vara ett kategoriskt imperativ som jag vagt erinrar mig från filosofilektionerna.

Alltså: om jag hävdar att det är något ofrånkomligt otrevligt att vara kategorisk, tar jag ingen hänsyn till vilka åsikter som hävdas. Man kan t ex kategoriskt hävda att alla värmlänningar är idioter (= dålig åsikt) men också lika kategoriskt hävda att alla människor har rätt till självbestämmande (= bra åsikt)


Aj då, jag har redan hittat fel i det här inlägget. Läs mitt A,B,C-resonemang och jämför det med
En kategorisk syllogism innebär att "Alla A är B, och alla B är C. Alltså: alla A är C
från wikipedia Det var ju så jag menade men det lät tjusigare såhär onekligen.

Inga kommentarer: