torsdag 22 januari 2009

Hemmaförälder.se är ett irriterande skräp i ögat

Jag kan ignorera Katrin formerly known as Schulman. Jag kan ignorera Blondinbella. Jag kan ignorera den där snubben som tolkar bibeln bokstavligt (kommer inte ihåg vad hans blogg heter just nu så mycket ignorerar jag honom). Men jag kan fanimej inte ignorera hemmaförälder.se och den tillhörande bloggen Jag bara måste in och läsa. Det finns en obetvinglig längtan i min kropp efter att få se den ändlösa raden av länkar till artiklar om självmord, depression, hjärnblödning, jämmer och elände kopplat till den avskyvärda Kommunala Förskolan. Ett av de senaste inläggen på bloggen (här)är väldigt underhållande. Skribenten skräms av det skyttegravskrig hon möts av och söker platser för öppen debatt. Om man inte vill ha ett skyttegravskrig bör man första hand undvika att lägga sig i leran. Skribenten förvånas över att hennes åsikter anses vara sektliknande och att hon inte får plats i den allmänna debatten. Problemet är kanske att det är svårt att locka till sig mittenväljarna om ens retorik befinner sig nånstans extremt långt bort från mitten. För övrigt har jag svårt för personer och grupper som hävdar att jämställdhet skapar otrygga barn och ledsna mammor. Det är klart, deras idé om ett jämställt föräldraskap verkar vara att båda föräldrarna jobbar 60timmarsveckor och lämnar in sjuka barn till förskolan för att ingen vill VABa.

Mitt problem är att jag tycker att den här sajten snarare förstör en i grunden sund debatt. Förskolans pedagogik, barngruppsstorlek och personal påverkar mina barn. Jag är en besvärlig morsa som påpekar saker som jag inte tycker är bra. Jag är en besvärlig habiliteringslogoped som ringer till rektorer och lokalpolitiker och talar om att det är problematiskt med en budgetram för förskoleverksamheten som gör att barn med särskilda behov behandlas som barn som inte har särskilda behov.

Jag tror att mina barn mår bra av att inte gå 40timmarsvecka på förskolan. Jag är övertygad om att mina barn mår bra av att både jag och deras pappa jobbar deltid. Men jag tycker att det är långsökt att skapa en folkrörelse som hävdar att det bästa för ett barn är att vara 28 timmar i veckan på dagis och varannan vecka hämtas av mamma och varannan av pappa. För det passar inte alla.

1 kommentar:

Anonym sa...

Och nu några år senare ... kan du läsa samma information här: https://www.facebook.com/forskoleupproret?fref=ts Länk efter länk som radar upp de problem som finns inom förskolan. Svårt att låta bli att se det då i alla fall va ;)

Är du lika fördomsfull mot Förskoleupproret?