fredag 14 augusti 2009

Autism från insidan

Det är lugnt så här första veckan på jobbet. Jag har tid att läsa. Tack och lov fick jag tag på "Autism från insidan- en handbok" av Hilde De Clercq. Det är nog rätt vetenskapligt skriven men full av otroligt talande exempel, ofta citat från människor som själva har nån form av autismspektrumdiagnos. Jag känner mig nyfrälst-en hel massa saker som jag vetat, får jag ord på. Och apropå det här kommer nu ett citat från boken. Ett exempel ges först på hur en vuxen ska göra något men misslyckas (t ex ska låsa upp dörren men tappar nyckeln). Ett vanligt barn imiterar det den vuxne försökte göra, barnet med autism det han faktiskt gjorde.

[...]barn med autism som alltför ofta imiterar det de hör eller ser, även om handlingen är meningslös. Föräldrar och personal klagar ofta över att barnen med autism härmar precis de saker som de inte borde härma! Olämpligt uppförande, att skrika, att göra samma fel om och om igen, eftersom de tror att det hör till. De gör så även i situationer som till synes är helt meningslösa. [...] Barn och vuxna med autism är väldigt sårbara på grund av detta. Vi ska låta dem härma så få meningslösa saker som möjligt. Istället ska vi lära dem poängen med saker och ting.
ur "Autism från insidan- en handbok" av Hilde De Clercq

Inga kommentarer: