fredag 28 augusti 2009

Ord och inga visor

Modersmjölkersättning är helt artfrämmande. Hade min man föreslagit det så hade han fått en brödkavel eller en stekpanna i skallen


Artikeln finns här.

Jojo. En kvinna som svarar i telefon på Amningshjälpen är också övertygad om att barn som inte ammas får betydligt sämre förutsättningar i livet. Oklart hur. Jag lyssnade på radio till en kvinna som var allergiläkare, professor t om. Hon hade blivit hotad för att hon sagt sanningen: det finns ingenting som egentligen tyder på att barn som ammas mer än sex månader får mindre allergier än andra. Hon blev hotad därför att "det vet ju alla att det är så". Att inte forskningen stödjer detta så brett som många barnmorskor och BVCsköterskor rapar upp, är tydligen skit samma. Vi ammar mest av alla i västvärlden- och vi har mest allegier också. Kanske betyder det att barn inte borde ammas alls?! Eller innebär det helt enkelt att amning inte gör nån signifikant skillnad varken hit eller dit?

Artfrämmande är ett härligt retoriskt ord förresten. Jag har också fått höra (på ett föräldraforum) att min bebis var artfrämmande för att hon tyckte om att ligga själv på golvet eller i babysitter. Hon skulle inte ha klarat sig om det hade kommit en isbjörn nämligen. Tur då, att det inte fanns så många isbjörnar på golvet i vår lägenhet.

For the record: jag ammade bägge mina barn i ungefär 7-9 månader. Den ena växte och blev fet och har inga allergier. Den andre var tanig och fick allergier. Det var praktiskt att amma tyckte jag. Jag hade inte ont och kunde ha försörjt några ungar till när jag ändå var igång. Men jag tror faktiskt inte att amningen har påverkat varken mig eller ungarna på nåt livsavgörande sätt.

Men så är jag tydligen artfrämmande också.

2 kommentarer:

Den förvånade pappan sa...

Visst är säkert amning bra. Men ibland undrar jag om inte dessa amningstalibaner i mångt och mycket sammanfaller med de som tycker att pappor inte kan/bör ta hand om sina barn.

Karinko sa...

Nej, de två sakerna plägar höra ihop på ett mycket osnyggt sätt.