söndag 5 juli 2009

Den åttonde dödssynden

Plats: Den lokala leksaksbutiken

Tid: några dagar sedan, andra veckan av hetta, hetta, hetta

Age fick ett fotbollsmål i för tidig treårspresent av momma och moppa. Ett gigantiskt fotbollsmål. Vi höll på att skratta ihjäl oss. Men för all del, vi har stor trädgård, och visst får ett två meter högt vidunder plats. Det största problemet var att det inte gick att skruva ihop. Samtliga skruvar var för korta. Till slut packades det ihop för återleverans till affären. Helst bytas mot nåt mindre.

Det var varmt, varmt, outhärdligt varmt i affären. En minimal fläkt flämtade i ett hörn. Mina soleksem kliade, jag hade vätskebrist och var trött efter att ha försökt roa mina varma trötta sura barn hela dagen.

Kassörskan: Jaha, men vi har sålt massor av de här fotbollsmålet och ingen annan har haft problem med det

Jag: Nähä. Fast vi hade problem med det. Det gick inte att skruva ihop nämligen

Kassörskan (svettig): Ingen annan har haft problem med det.

Jag: Fast vi har som sagt stora problem med det. Skruvarna passar inte.

Kassörskan: Det är ju väldigt märkligt eftersom vi har sålt många och ingen annan...

Jag (avbryter): FÅR jag pengarna tillbaka eller tillgodokvitto, eller har ni ett mindre mål som jag kan byta det emot?

Kassörskan (suckar): Du får pngarna tillbaka. Vi har inga andra mål. Det här har varit väldigt populärt. Jaja. Usch vad varmt de är att jobba i den här värmen

Jag (smalltalk är min grej): Ja, nu får det gärna komma en kallfront.

Kassörskan (stirrar på mig som om jag kommit med ett skamligt förslag innefattande henne och lasersvärdet bredvid disken): Så får man INTE säga! När väl regnet kommer så kommer alla klaga efter en dag. Man måste NJUTA av sommaren.

Jag: Fast jag kommer inte att klaga om det regnar

Kassörskan: Jo, det kommer du

Jag: nej

Kassörskan: Här har du 499 kronor.


Jag hade utan att tänka begått den åttonde dödssynden. Jag, solfattiga svensk, klagade på tryckande sommarhetta. Det förväntas man inte göra. Man förväntas sitta i det outhärdliga solskenet och svettas ur varje por, oförmögen att äta, röra sig eller utföra ens den enklaste syssla. Göra allt detta med ett saligt leende på läpparna. Men tyvärr: jag är för hederlig svensk sommar med växande molnighet och max 25 grader. Men med detta sagt hamnar jag antagligen ett pinnhål längre ner mot ett mycket varmare ställe.

2 kommentarer:

SusoBus sa...

Haha, vad rolig du är! Jag höll helt med dig förra veckan när det var så enormt hett, men idag har jag inte varit ute alls. Jo förresten, jag hämtade ju posten, men annars så... nu heter det jäkla kalla skitsommar! =)

Karinko sa...

Aha! Det är dusom är "folk" alltså! ;) Och välkommen hit!