måndag 27 juli 2009

Vinbärspaj med marängigt täcke


Ugn: 200 grader

2 ägg
2,5 dl socker

2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk (eller msk jag minns aldrig, häller i efter behag)vanillinsocker

2 dl röda vinbär
Kanel och strösocker

Margarin

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och rör i smeten. Häll ut i pajform. Strö över röda vinbär. Om de är väldigt mogna ha på lite potatismjöl. Strö på kanel och socker. Ta fram margarin (nej det går inte lika bra med smör!)och hyvla över pajen med hjälp av osthyvel. Doppa osthyveln i varmt vatten mellan varven för bättre resultat. När pajen är täckt av ett lager margarin, sätt in i mitten av ugnen. Grädda ca 25 minuter eller tills pajen "stannat"

Enligt uppgift går denna paj bra att göra med jordgubbar också. Jag vet inte om jag håller med om det... Eller vad säger du Gekko? Slemmigt men gott kan det äventyret sammanfattas med.

3 kommentarer:

Gekko sa...

Lite slemmigt men sjukt gott!!! En upplevelse vi sent glömmer! :-D
Men mååååste man verkligen ha margarin? Varför?

Mmmmmm, det vattnas i min mun, kanske jag skulle ut och plocka lite röda vinbär?

Karinko sa...

Det jag fått förklarat är att smör smälter fortare än margarin och därför rinner ner i kakan innan istället för att fluffa upp sig.

Gekko sa...

Nu finns ditt recept översatt till norska på www.gekkoschmekko.blogspot.com
Jag har testgjort den till och med, fantastiskt god även med röda vinbär och potatismjöl! Fast jag lyckades glömma margarinet...