lördag 11 juli 2009

Regniga blåbärsmuffins

Det regnar mindre i skogen faktiskt. Fast jag behöver impregnera regnstället. Och köpa nya stövlar. Eftersom jag TAPPAT BORT mina. Kan någon förklara för mig hur jag kan tappa bort ett par rejäla gummistövlar i strl 40? Det blev blåbärsmuffins. Och blåbärssylt. Här kommer recept: (dom blir ganska kompakta, men goda)

Regniga blåbärsmuffins, ca 13 st
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl ljus sirap
1 ägg
0,5 dl fil eller yoghurt
ca 1,5 dl blåbär (eller smultron)
pärlsocker

1. Ugn. 225 grader.
2. Lägg de torra ingredienserna + smöret i matberedare och kör tills det blir finfördelat.
3. Tillsätt sirap, ägg, fil och kör till en slät smet
4. Fördela smeten i muffinsformar av aluminium alt dubbla pappersformar
5. Gör en grop i smeten och lägg i bär. Strö över pärlsocker.
6. Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter

Inga kommentarer: