torsdag 12 mars 2009

Dagens ord

Tresekundersregeln

Följ den. Om ni ligger i arslet på mig händer inte detta: jag ökar farten från det lagstadgade 100 km/h till ert rekommenderade 130 km/h. Jag kommer inte heller pressa mig åt sidan mot vajerräcket för att ni ska komma förbi. Det troligaste är istället att jag saktar farten. Ska ni åka in i arslet på mig är det väl bättre ju långsammare det går? Dessutom känns det tillfredsställande att ni måste bromsa eftersom ni inte har utrymme och tid att bara sakta in.

På det hela taget trafikfarligt från båda parter.

Så som sagt: tresekundersregeln.

2 kommentarer:

séra Jónatan sa...

Någonting säger mig att vi nu talar om E18 Karlskoga-Kristinehamn. Din erfarenhet delar jag sedan ett år tillbaka. Den är hemsk.

Jag håller med: tresekundersregeln. Är den så svår att följa eller tyder detta på ett bristande matematisk förmåga. "Ett... hm, hur var det nu det fortsatte?"

Karinko sa...

Har man en sån bristande matematisk förmåga borde det i sin tur innebära en starkt bristfällig kognitiv kapacitet. Och då borde personen i fråga avhålla sig från bilkörning öht. Kan jag tycka.

Vägen är i sanning blodtryckshöjande, eller ja, trafikanterna på den iaf.