måndag 23 mars 2009

Snålheten bedrar visheten

Jag sitter på jobbet som en ruggig snorkråka. Värkande bihålor, en näsa som en förkyld tvååring. Men jag har ju ingen feber. Och då kan man väl inte vara hemma från jobbet heller. Fast bihålorna värker ikapp med pannan och arbetstempot går i snigelfart. Inte kan jag träffa patienter heller, i det här tillståndet. Alltså: sjuk. Men tredje karensdagen samma månad. Och sen bara få ut 75% av 80%. Det svider det, mina vänner.

Jag har förresten kommit på vad det är som irriterar mig mest med de saker jag irriterar mig mest på: när argumentationen är svart eller vit, att det handlar om rätt eller fel, konstigt eller normalt, inget mittemellangrått... Tröttsamt är det. Se här ett citat som verkligen talar till mig:

Det finns två
slags sanningar.
Dels de uppenbara,
där motsatsen
nästan alltid är felaktig,
dels de djupare
sanningarna
där motsatsen
också är rätt.

av Niels Bohr

Inga kommentarer: