lördag 7 mars 2009

Gott gott gott

Köpte ett lamm av en kollega till mig i höstas. Har tidigare inbillat mig att lamm inte är så gott (jmf kofta) men har nu insett hur fantastiskt det är. Och rel. klimatsmart också. Meddelade kollegan att jag var spekulant på ett lamm till hösten också. Hon sa då att det var för mycket jobb, och att det tyvärr inte skulle bli några lamm till våren. Fick någon vecka senare ett mail med följande innehåll: "Baggen rymt". Mycket bra. Ser fram emot hösten. Har ikväll ätit vansinnigt möra lammkotletter med rödvinssås. Här kommer favoritreceptet:



Mustig lammgryta

400 g grytbitar av lamm
2-3 msk kinesisk soja
400g krossade tomater
1 msk tomatpuré
1,5 dl vatten
1-2 vitlöksklyftor (4 går också bra...)
1 tsk paprikapulver
1/2-1 krm cayennepeppar
1 tsk timjan (jag öser på mer än så)
salt
svartpeppar
1 stor hackad gul lök
1 dl lättCrémeFraiche (kan uteslutas)
2 msk vetemjöl
1/2 dl hackad persilja
1/2 dl finhackad dill (brukar jag inte ha)


Gör såhär:
Koka upp vatten med soja, tomater, pressad vitlök, cayennepeppar, paprikapulver, hackad lök, salt och peppar,

Skär köttet i kuber ca 2X2cm. Lägg ner lite kött i taget i den kokande vätskan och låt det koka upp emellan. Låt koka på svag värme under lock 20-40 min (tills köttet är mört). Blanda CF med vetemjöl, rör ner i grytan och koka på svag värme ytterligare 10 min. Rör ner timjan, persilja och dill. Smaka av med fler kryddor.

Servera med potatis, ris, matvete eller couscous. Grönsaker efter säsong.

Inga kommentarer: