onsdag 13 maj 2009

Hysteriska morsan

Ibland är det extra gött att ha rätt. Jag är alllmänt känd som en hysterisk logopedmorsa eftersom jag (tillsammans med maken förstås) insisterade på att Age skulle få gå och kolla sina öron. Det är ingen som har föreslagit att vi ska göra det, trots upprepade öroninflammationer. Han pratar för jävla dåligt med tanke på sin språkliga förmåga. Han är högljudd, har ett jobbigt beteende på eftermiddagarna särskilt när han gått på dagis, han frågar om HELA tiden, han sover orimligt mycket. Jag har fått höra
1. Du jämför bara med Ia och hon var så duktig i den åldern. Alla barn är olika förstår du (no shit Sherlock. Jag jobbar med barn liksom)
2. Du lyssnar bara extra noga efter språkliga fel eftersom du är logoped
3. Du måste lugna der dig. Han kommer snart prata bättre.


Nu har maken varit med Age till ÖNHdoktorn och jovisst: rikligt med vätska bakom bägge trumhinnorna. Det blir rör. Inte roligt med operation men förhoppningsvis ska han ha det lite lättare efter det. Han har antagligen en förstorad körtel bakom näsan (förr kallad polyp bakom näsan) och det kan bidra till att det lättare samlas vätska i mellanörat. Ev. ska även denna skrapas bort men innan dess måste röntgen göras och det är lång kö till den. Antagligen göra rörisättningen först så blir det gjort innan sommaren.


Öronkatarr
Barnet får lockkänsla i örat samt kan känna hur det bubblar och gör ont av och till i örat. Hörseln kan försämras. Mer allmänna symtom är sömnsvårigheter, skrikighet, koncentrationsproblem och irritation. På grund av hörselnedsättningen kan barnets talutveckling försenas eller stanna av.
från Growingpeople.se

Precis sådär beter han sig

4 kommentarer:

Linda sa...

Tänk att man måste hålla på och tjata! Bra att ni stod på er! Hoppas det blir bättre. Förmodligen rörinsättning innan vi ses... :o)
Kram

Jon sa...

Se till att ha med hörselskydd åt honom att ha efter operationen. Jag fick rör när jag var liten och när jag kom ut efter operationen sved alla ljud i mina öron. Jag minns det fortfarande, bara fönstret i uppvaket var öppet och trafiken skrek in genom fönstret.

En bildörr som stängdes. BOOOOM!!!

Sen fick jag inte doppa huvudet under vatten samt ha fetvadd i öronen och en simmarkondom på huvudet när jag skulle bada ovanför ytan :)

Karinko sa...

Tack för rådet! Jag tror han kommer bli mest chockad över sina egna skrik...! Ska bli intressant det där med badandet. Vet att en hab.förälder pratade om öronproppar som hennes tjej hade, får kolla upp det

Nina sa...

Skönt att ni äntligen fick "hjälp". Jag blir så trött när dom inte kan lyssna utan bara tror att föräldrarna är hysteriska...
Här fick vi hörselkoll på Tillan på ren rutin även om vi sa att hon inte har något fel med hörseln. Bara för att hon inte pratar än så vill dom ändå kolla. Bra tycker jag.