måndag 16 februari 2009

Ett långt bilinlägg



Det finns olika slags bilar. Det finns bilar som är säkra och bilar som är snygga. Bilar som är av ny modell och har ESP, ACC osv. Det finns praktiska bilar och sportbilar. Men det finns bara en Första Bil. Det är klart att min merca från 1986 som hade gått 46000 mil inte var det bensinsnålaste man kan tänka sig. Den var inte heller så lyxig 2002 (2003?) när den blev vår, som den var 1986 när min morbror glassade runt i den. Men vi köpte inte grisen i säcken, och resonerade som så att bara inte automatlådan pajar så går det mesta att laga på en gammal bil. En månad senare rasade automatlådan. Det kostade lika mycket att laga som vi gett för bilen. Men fasen vilken glidarbil det var. Jobbade i Vivalla på den tiden och en jättestor vit merca var ett säkert kort där i alla fall.

Sen blev vi med barn och köpte en praktisk kombi. Den fick jag och Ia åka i medan maken gungade fram i mercan. En vacker dag gick det mycket dåligt att köra bilen. Vi körde den till den icke serviceinriktade mercaverkstaden. När jag skulle hämta den sa gubben: "det är omöjligt att veta vad det är för fel på den här gamla bilen, du få köra hem den ign". Jag försökte, men då gick inte bilen att köra längre. Jag framförde att det jag frvänta (HATAR d härnya datorn om man måste slå tanentrna ner i bordet på för at det inte ska försvin bokstäver!!!) förväntat mig vid en serviceinlämning, var att bilen åtminstone inte skulle vara i sämr sick... SÄMRE SKICK... vid uthämtning. "Det är automatlådan" sa han. "Den är nybytt" sa jg. "Om du är expert kan väl du tala om för mig vad elt (felet) är" sa han sarkastiskt. Jag böjde mig fram och tittade under bilen: "Ska den där grejen verkligen hänga sådär?" Gubben ville efter detta ha 500 spänn i felsökningsavgift. Jag avböjde och bakaxelbytet skedde på en icke certifierad verkstad. Ett par månader senare ringde en sammanbiten sambo och fräste att jag fick komma och hämta honom. Mercan gick till de sälla jaktmarkerna och vi fick flytta från landet in till en lägenhet i stan. Ja, se det var en historia det...

Inga kommentarer: