tisdag 17 februari 2009

Vad betyder ett medborgarskap?

Alltså, jag hyser inget speciellt politikerförakt. Jag kan t om tycka att vissa politiker får för lite betalt. Speciellt kommunpolitiker. Herregud, skulle jag bli erbjuden ett jobb där jag vet att jag kommer få 90% skit för det jag gör, skulle jag vilja ha jäkligt fet lön. Men det här verkar vara synnerligen ogenomtänkt. Visst, jag kan förstå hur snacket gick: "mördare, knarkhandlare och vådtäktsmän vill vi inte ha i Sverige". Men innebär inte ett svenskt medborgarskap att man är svensk åtminstone i juridisk mening? Var drar vi gränsen? Om man är född utomlands? Adopterad kanske? Och vad i Herrans namn gör vi med den fiktive yxmördaren Bengt Svensson från Örkelljunga? Skickar honom till Degerfors för att hans farfar var därifrån?

Gör om, gör rätt.

Inga kommentarer: