måndag 23 februari 2009

Överkänslig?

Först och främst vill jag påpeka att jag är en fullkomligt normal morsa. Jag tror inte att TV är ett jävulens påfund. Däremot tycker jag att en 4åring och en 2åring rimligen borde lära sig mer av andra saker, och därför begränsar jag TVtittandet till 30-60 min om dagen. När jag använder TVn som barnvakt (jojo det ni, soc nästa) vet jag att det barnen tittar på är harmlösa saker som de sett tusen gånger förut. Typ Stora Maskiner, Totte eller Alfons.

Jag har i min enfald trott att anledningen till att det är så noga med pedagogiskt utbildad personal i förskolan, är att det ska finnas en idé med det som görs där. Jag tycker att det är för jäkligt att det skärs ner på personalen, men om det innebär att de måste göra saker som innebär att mina barn FÖRVARAS på dagis vill jag veta det. Så att jag kan ringa förskolechefen och s t i l l s a m t undra vad de håller på med.

Nåväl. Idag berättade fyraåringen att alla 3-5åringar fått titta på Emil istället för att läsa bok på vilan. Helt OK, förutom att de gjorde detta utan att någon i personalen satt med. Jag misstänker att det är fler småbarn än min dotter som inte förstår precis allt av det som händer i Emil, och som t ex blir rädda för den arga pappan, eller tycker att Kommandoran inte känns helt bekväm. Iaf vill Ia aldrig titta på Emil hemma, hon stänger raskt av och vill göra något annat. Tydligen ville hon det idag också, men när hon kom ut till fröknarna (ursäkta: de utbildade pedagogerna) så blev hon inskickad till filmen igen.

Nu är detta en fyraårings ord, hon brukar alltid komma ihåg saker ordagrant, men jag vet ju inte hur det här ligger till. Men jag kommer definitivt ta upp detta med personalen. Det spelar ingen roll att jag tycker att dom gör ett bra jobb i stort, sånt här kan jag inte strunta i. Det spelar ingen roll att personal var sjuk och inga vikarier fick ringas in. Om ett barn vill göra nåt annat istället för att glo på ett TVprogram som hon är rädd för, borde hon inte få göra det? Vi föräldrar borde fått veta detta, så att vi kan agera mot att personaltätheten är hjärtskärande låg.

Eller? Får jag Överkänsliga Morsans pris nu?

(Och så måste jag förstås påpeka det självklara: dom är trevliga på förskolan, fyraåringen vill alltid dit, och tvååringen klagar inte heller. Jag besöker olika förskolor hela tiden och barnens dagis klarar sig bra i konkurrensen. Det här handlar inte om det!)

Inga kommentarer: